Friday, May 14, 2021

DASAR MBMMBI (Menilai Pelaksanaan & Pencapaian)

 

DASAR- DASAR DAN HALA TUJU PENDIDKAN ( menilai pelaksanaan satu (1) dasar Pendidikan di Malaysia dari aspek pelaksanaan dan pencapaian).

ASSALAMUALAIKUM W.B.T.

Penulisan saya pada kali ini adalah mengenai Pelaksanaan satu dasar Pendidikan di Malaysia dari aspek pelaksanan dan pencapaian. Pelaksanaan tersebut adalah yang dinamakan sebagai DASAR MEMARTABATKAN BAHASA MALAYSIA MEMPERKUKUH BAHASA INGGERIS (MBMMBI). Saya akan menerangkan serba sedikit mengenai pelaksanaan ini dan menilainya.

Jadi mari kita tahu secara terperinci tentang MBMMBI.

Apa itu MBMMBI?

Pelaksanaan dasar MBMMBI yang diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia pada tahun 2011 berikutan pemansuhan dasar PPSMI secara beransur-ansur mulai 2011 dan berakhir sepenuhnya pada tahun 2014 adalah bertujuan untuk melahirkan generasi warga Malaysia yang fasih dan yakin menggunakan Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris. Dasar ini juga bertujuan untuk memupuk perpaduan, bahasa komunikasi utama dan bahasa ilmu.

 

Bagaimanakah MBMMBI dibentuk?

MBMMBI dibentuk dengan mengadakan program Latihan dan peningkatan profesionalisme guru bagi subjek Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Seterusnya guru Bahasa Inggeris dilatih bagi meningkatkan profesionalisme guru serta dibekalkan dengan kemahiran selaras dengan pembangunan Pendidikan nasional.

 

Apakah objektif MBMMBI?

·       Penerokaan ilmu

·       Pengisiannya dalam bidang kerjaya

·       Menggunakannya untuk sebarang urusan rasmi

·       Melahirkan generasi yang berkeyakinan untuk bertutur dan mempraktikkan penggunaan Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris standard dalam perbualan.

 

 

 

Bagaimanakah objektif dasar MBMMBI dapat dilaksana dan dicapai?

Objektif MBMMBI ini dilaksanakan dan dicapai dengan amalan pendidikan di sekolah. Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris adalah subjek yang wajib untuk semua pelajar mempelajarinya di sekolah. Seterusnya, proses pengajaran dan pembelajaran dalam semua matapelajaran adalah dalam Bahasa Melayu dan sebahagiannya digunakan dalam Bahasa Inggeris. Selain itu, dengan dasar MBMMBI ini semua pelajar akan menjadi fasih dan yakin dalam penggunaan Bahasa Malaysia kerana ianya dipupuk melalui menjadikannya sebagai bahasa pengantar utama dalam pendidikan. Menerusi penekanan dalam penggunaan Bahasa Inggeris pula, dilihatbdapat membantu generasi baru bersaing pada peringkat antarabangsa serta menguasai pemindahan teknologi dan maklumat. Pengukuhan Bahasa ini pada peringkat awal persekolahan dapat memartabatkan Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi dalam urusan kerajaan dan penggunaannya dalam bidang lain, termasuklah undang-undang , penyiaran dan pelbagai sektpr lain. Akhir sekali, pembudayaan Bahasa Malaysia dan penguasaan Bahasa Inggeris yang bermula pada peringkat sekolah juga menjurus kepada pencapaian matlamat membentuk perpaduan kebangsaan untuk pembangunan ekonomi negara sebagai satu kuasa baru dalam dunia global yang dinamik dan mebcabar.

 

MEMARTABATKAN BAHASA MALAYSIA MEMPERKUKUH BAHASA INGGERIS (MBMMBI) PENGENALAN

 Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) bermaksud mengangkat martabat bahasa Melayu pada tempat yang sepatutnya, sesuai dengan kedudukannya sebagai bahasa kebangsaan seperti yang termaktub dalam Perkara 152, Perlembagaan Malaysia. Tujuan utama Memartabatkan Bahasa Malaysia (MBM) adalah untuk mengembalikan peranan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan yang menjadi alat perpaduan, bahasa perhubungan utama dan bahasa ilmu ke arah membina negara bangsa. Tujuan utama Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBI) adalah supaya bahasa komunikasi antarabangsa ini dikuasai dengan baik dan berkesan bagi membolehkan penerokaan pelbagai ilmu untuk bersaing di peringkat nasional dan global. Matlamat MBMMBI adalah untuk melahirkan murid yang fasih dan yakin menggunakan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Penguasaan murid dalam kedua-dua bahasa tersebut diharapkan berada pada tahap tinggi. Penguasaan bahasa ialah penguasaan secara sistematik, iaitu penguasaan bahasa secara keseluruhan bukannya setakat penguasaan lisan sahaja.

 PERNYATAAN DASAR

Memastikan penggunaan bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar utama di semua sekolah kebangsaan dan sekolah menengah. Memastikan murid boleh menguasai bahasa Malaysia (BM) dan bahasa Inggeris (BI) dengan fasih dan betul.

 

 STRATEGI PELAKSANAAN

1) Mengangkat martabat BM dengan menggunakannya secara meluas dan berkesan sebagai bahasa ilmu dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah kebangsaan dan sekolah menengah.

 DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN Memperuntukkan tambahan waktu pengajaran dan pembelajaran BM dan BI di sekolah kebangsaan dan sekolah menengah. Peruntukan waktu BM bagi sekolah jenis kebangsaan adalah antara 30 minit hingga 90 minit. Peruntukan waktu pengajaran BI di sekolah kebangsaan ditambah antara 60 minit hingga 90 minit seminggu. Peruntukan waktu pengajaran dan pembelajaran BI di sekolah jenis kebangsaan ditambah antara 30 minit hingga 90 minit seminggu. Peruntukan waktu BI bagi Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima ditambah sebanyak 40 minit seminggu. Memperkukuh penguasaan asas kemahiran berbahasa murid melalui pendekatan kurikulum modular yang bersepadu, seimbang dan holistik. Pendekatan ini dilakukan melalui modul pengajaran dan pembelajaran yang memberi tumpuan kepada perkara asas berbahasa, didik hibur, apresiasi bahasa melalui Modul Seni Bahasa dan Modul Tatabahasa yang memberi tumpuan kepada pengajaran dan pembelajaran secara bersepadu berasaskan sistem bahasa. Aktiviti ini disokong dengan bahan bacaan estetika seperti sastera kontemporari kanak-kanak, bahan program awal berstruktur dan bacaan ekstensif yang mendedahkan murid kepada bahan bacaan yang indah dan berkualiti. Memastikan BM dan BI diajarkan oleh guru mengikut opsyen sepenuhnya. Sementara guru bukan opsyen BM dan BI akan ditempatkan semula mengikut keperluan opsyen di sekolah. Guru-guru bukan opsyen juga akan diberikan kursus tambah opsyen. Meningkatkan kapasiti guru melalui pelaksanaan latihan guru praperkhidmatan dan latihan dalam perkhidmatan. Menggunakan khidmat penutur jati BI sebagai jurulatih utama kepada pensyarah di Institut Pendidikan Guru (IPG) dan guru di sekolah. Di samping itu perkhidmatan guru BI yang telah bersara diambil secara kontrak bagi menampung kekurangan guru BI. Memperluas perkongsian dan jaringan guru hingga ke peringkat global sebagai satu mekanisme guru berkongsi pengalaman dan pengetahuan tentang pengajaran dan pembelajaran yang terkini dan berkesan melalui forum/seminar/persidangan antarabangsa. Memperluas integrasi TMK dalam pengajaran dan pembelajaran BM dan BI. Menaik taraf makmal komputer sekolah dengan perkakasan dan perisian TMK supaya boleh berfungsi sebagai makmal bahasa.

 DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN Meningkatkan penguasaan BM dan BI murid melalui program peningkatan minat dan penyertaan murid dalam aktiviti bahasa. Penyertaan menyeluruh murid dalam aktiviti pengucapan awam seperti ucapan, syarahan, pidato, choral speaking, perbahasan dan kepengacaraan. Memartabatkan sepuluh buah IPGM sedia ada sebagai Pusat Kecemerlangan Bahasa Malaysia (PKBM) dan Pusat Kecemerlangan Bahasa Inggeris (PKBI) bagi latihan dan kursus praperkhidmatan dan dalam perkhidmatan. Lima buah PKBM ialah IPG Kampus Bahasa Melayu, Kuala Lumpur; IPG Kampus Tuanku Ampuan Afzan, Kuantan, Pahang; IPG Kampus Tun Abdul Razak, Sarawak; IPG Kampus Ipoh, Perak dan IPGM Kampus Kent, Sabah. Manakala lima buah PKBI ialah IPG Kampus Dato’ Razali Ismail, Kuala Terengganu; IPG Kampus Batu Lintang, Kuching, Sarawak; IPG Kampus Gaya, Kota Kinabalu, Sabah; IPG Bahasa Antarabangsa, Kuala Lumpur dan English Language Teaching Centre, Kuala Lumpur. Memantapkan kerjasama pintar dengan agensi luar dalam meningkatkan bilangan program atau aktiviti bahasa yang menarik.


 Kemahiran Dwibahasa

Setiap kanak-kanak menguasai bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan, dan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua dan bahasa komunikasi antarabangsa. Setiap kanak-kanak juga berpeluang mempelajari bahasa tambahan. Kepelbagaian kaum Malaysia yang unik dan warisan berbilang budaya memberikan kelebihan daya saing kepada semua. Oleh itu, dalam jangka masa tertentu, semua murid dari semua kumpulan etnik dan komuniti digalakkan untuk belajar sekurang-kurangnya tiga bahasa (bahasa Malaysia, bahasa Inggeris, bahasa lain seperti bahasa Mandarin, bahasa Tamil, dan bahasa Arab, serta bahasa ibunda lain seperti bahasa Iban dan bahasa Kadazan Dusun) bagi membolehkan mereka bekerjasama dan berkomunikasi secara berkesan dengan rakan dalam kalangan rakyat Malaysia dan juga negara jiran dalam dunia global masa kini.

 

Sekarang kita akan masuk pula kepada apakah pencapaian yang negara dapat berdasarkan dasar MBMMBI ini?

Sebagai seorang rakyat Malaysia, kita haruslah menjadi seorang yang berilmu dalam semua bidang samaada dari segi akademik, kemahiran, sahsiah peribadi dan sebagainya. Dengan penguasaan ilmu yang baik dalam setiap kalangan rakyat Malaysia, maka kita akan mendapatkan begitu banyak manfaat. Negara luar juga akan memandang tinggi kepada rakyat Malaysia.

“Menuntut ilmu dan mengabdi kepada rakyat bukanlah dua perkara yang sepantas-pantasnya dipisahkan”

Jadi semua rakyat Malaysia haruslah mempunyai kesedaran yang mendalam mengenai pentingya menuntut ilmu.

Disini, saya ingin membincangkan pentingnya kita menguasai Bahasa Malaysia sebagai Bahasa ibunda dan sekurang-kurangnya kita menguasai Bahasa kedua yang secara amnya ialah Bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu berdasarkan pelaksanaan dasar MBMMBI yang sedang dibincangkan.

 

Memartabatkan BM bermaksud meletakkan BM pada tempat yang sepatutnya, sesuai dengan kedudukannya sebagai bahasa kebangsaan seperti yang termaktub dalam Perkara 152, Perlembagaan Malaysia. BM merupakan bahasa pengantar utama pendidikan berdasarkan Akta Pendidikan 1996. Jadi dengan dasar MBMMBI diwujudkan, banyak manfaat yang dapat dicapai untuk menjadikan negara Malaysia lebih maju dan berjaya. Profesional negara perlu cemerlang dalam bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi. Sekiranya mereka tidak mahir berkomunikasi dalam bahasa Melayu, masalah komunikasi dalam pelbagai aspek secara efektif mulai daripada peringkat bawah hingga atas, akan terganggu dan memberi impak merugikan secara berpanjangan kepada rakyat dan negara.

Setiap warganegara Malaysia yang menetap dan mengaku dirinya rakyat Malaysia mesti menguasai dan boleh berkomunikasi dengan baik dalam bahasa Melayu. Seseorang yang mengaku dirinya warga Malaysia mesti secara ikhlas dan jujur menyanjung tinggi penghormatan sebagai seorang rakyat Malaysia kerana di sinilah bumi dipijak. Jangan kerana segelintir permintaan dan tuntutan, maka kita korbankan bahasa. Elemen patriotisme terhadap bahasa kebangsaan sebagai 'Bahasa Jiwa Bangsa' dan bahasa penyatuan perlu ada dalam setiap sanubari rakyat. Bahasa Melayu mesti dimartabatkan dan menjadi penyatu kepada rakyat yang berbilang agama, kaum dan budaya di negara tercinta, Malaysia.

Bahasa Inggeris penting kerana bahasa ini merupakan bahasa telekomunikasi ataupun bahasa internet. Hal ini dikatakan demikian kerana masyarakat dapat memperoleh maklumat-maklumat yang terkini supaya masyarakat tidak menjadi katak di bawah tempurung dengan syarat masyarakat dapat menguasai bahasa Inggeris. Malahan, mereka juga dapat memahami isi-isi tersurat yang dipaparkan dalam maklumat antarabangsa yang disalurkan melalui satelit ataupun media massa seperti radio, televisyen, dan surat khabar. Lebih-lebih lagi pada zaman teknologi maklumat ini, banyak alat teknologi yang canggih telah dicipta untuk memudahkan perhubungan masyarakat dengan dunia luar seperti internet tambahan pula, bahasa Inggerislah yang terungkap dalam laman web. Jadi, bahasa Inggeris haruslah dipandang berat kerana bahasa ini ialah bahasa telekomunikasi ataupun bahasa internet.

Bahasa Inggeris ialah bahasa antarabnagsa yang sangat mustahak untuk berhubung dengan bangsa lain, baik dengan masyarakat tempatan mahupun dengan masyarakat dunia luar. Walaupun bahasa Malaysia ialah bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan negara namun bahasa Inggeris amat penting untuk kemajuan negara. Penggunaan bahasa Inggeris membolehkan masyarakat dan negara mempunyai hubungan yang lebih luas dan mudah menerima maklumat antarabangsa. Hal ini secara tidak langsungnya mempercepat pembangunan negara. Di samping itu, kemajuan hanya dicapai dengan lebih cepat sekiranya komunikasi dalam bahasa Inggeris berjalan dengan lancar dengan negara-negara maju. Dengan ini, kecemerlangan seseorang individu bergantung pada tahap penguasaan bahasa Inggeris. Oleh itu, bahasa Inggeris merupakan bahasa yang amat penting dalam menimba ilmu pengetahuan, komunikasi antarabangsa, bidang teknologi, dan bidang perniagaan.

Disediakan oleh: `Ainaa Nursafwanah Bt Shamsul Akmar (D20202096858)

No comments:

Post a Comment