Wednesday, May 12, 2021

Dasar Pendidikan, Hubungan dan Kepentingannya Ke Arah Pemantapan Perkembangan Pendidikan di Malaysia (KPF 3012) (GROUP B)(KUMP 6)


 

Hubungkait Di Antara Falsafah Pendidikan, Dasar Pendidikan dan Sistem Pendidikan Ke arah Pemantapan Perkembangan Pendidikan di Malaysia

 

Berikut merupakan komponen-komponen yang berada di dalam bidang pendidikan dan definisinya :- 

 

Komponen

Definisi

Falsafah

Berasal dari perkataan Yunani iaitu Philosphia yang merupakan gabungan antara elemen Philos (Cinta) dan Sophia (Bijaksana), maka terjadilah maksudnya = Cinta akan Kebijaksanaan .Falsafah juga adalah ibu kepada semua ilmu pengetahuan,tanpa falsafah maka sesuatu ilmu itu dianggap tidak lengkap. 

 

Pendidikan

Usaha sistematik yang disengajakan,yang dibuat oleh sesuatu masyarakat untuk menyampaikan pengetahuan, nilai, sikap dan kemahiran kepada ahlinya, usaha memperkembangkan potensi individu dan perubahan yang berlaku dalam diri manusia.

 

Falsafah Pendidikan

Suatu proses yang mempunyaidua hujung yang saling berkait iaitu mendidik dan pendidik. Pendidik (guru-guru) mempunyai falsafah yang tersendiri melaksanakan proses mendidik untuk mencari kebenaran, kenyataan dan kebijaksanaan untuk disampaikan kepada yang dididik.

 

Dasar Pendidikan

Formulasi idea-idea sebagai suatu garis panduan untuk tindakan. Dalam pendidikan, dasar-dasar yang dibina menjadi panduan ke arah mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Pelaksanaan sesuatu dasar pendidikan melibatkan aspek perundangan yang telah disahkan.

 

Sistem Pendidikan

Sistem Pendidikan mempunyaidan mengandungi banyak komponen yang saling berinteraksi. Sistem pendidikan yang berjaya ialah apabila semua komponen saling bergabung dan menyokong antara satu sama lain. Sistem yang sedang bergerak tidak boleh diganggu kerana boleh menyebabkan sistem yang sedang beroperasi mengalami kerosakan dan kemusnahan Sistem pendidikan perlu sentiasa diberi perhatian dan ditambahbaik agar sentiasa dapat bergerak dengan lancar ke arah mencapai matlamat yang telah ditetapkan.

 

 

 

Seterusnya kita akan melihat pula kepada Hubungkait Di Antara Falsafah Pendidikan, Dasar Pendidikan dan Sistem Pendidikan ini Ke arah Pemantapan Perkembangan Pendidikan di Malaysia :-

 

 

        Berdasarkan komponen-komponen di atas dalam bidang pendididkan ini, masing-masing mempunyai peranan yang tersendiri.Namun Masing-masing komponen tersebut juga saling melengkapi dan berkait rapat untuk menjamin keberkesanan sistem pendidikan di negara Malaysia ini. Hubungkait antara komponen falsafah, pendidikan, falsafah pendidikan, dasar pendidikan dan sistem pendidikan ini juga akan menjadikan pendidikan di negara ini lebih sistematik., saling berkait dan melengkapi satu sama lain dalam mencapai matlamat yang ingin dituju.

 

         Komponen yang pertama merupakan Komponen falsafah yang menjadi satu asas kepada semua ilmu yang ada di dunia ini. Komponen falsafah dalam pendidikan ini juga merupakan hasil pemikiran yang mempertimbangkan pelbagai persoalan dan dari pelbagai sudut serta melihat gambaran besar yang menyentuh persoalan itu. Hal ini dapat dilihat pada Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang menekankan kepada usaha untuk memperkembangkan potensi seseorang individu itu secara menyeluruh dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani dan dapat difahami dengan lebih tertib dengan akronim (IREJ).

 

   Seterusnya, setelah mempunyai asas yang teguh daripada komponen falsafah, barulah sesuatu dasar dapat digubal dalam bidang pendidikan. Hal ini kerana, dasar merupakan formulasi idea-idea sebagai panduan untuk tindakan. Pelaksanaan sesuatu dasar ini membabitkan persoalan perundangan dan penggubalan yang baru. Sebagai contoh, Dasar Pendidikan Percuma (DPP) yang terdapat dalam pendidikan bidang pendidikan di Malaysia yang telah dlilhat dapat memberi pendidikan percuma kepada semua rakyat Malaysia tidak kira latar belakangnya.

 

   Berikutnya, apabila sesuatu dasar telah ditubuhkan dan termaktub dalam undang-undang, maka sistem pula didirikan bagi melaksanakan dasar dan falsafah tersebut dan bagi mencapai sesuatu matlamat dan tujuan sistem itu diadakan. Hal ini kerana, sesuatu sistem itu mempunyai komponen-komponen yang rumit dan kompleks. Pelaksanaan sistem yang berjaya apabila semua komponen salaing bergabung dan menyokong antara satu sama lain seperti sistem pendidikan peringkat pra -sekolah, peringkat rendah, peringkat menengah dan peringkat pendidikan khas.

 

     Oleh itu, berdasarkan huraian di atas dapat disimpulkan di sini bahawa komponen falsafah, dasar, sistem pendidikan ini walaupun dilihat secara yang berbeza dengan fungsinya yang berbeza antara satu sama lain, namun hakikat pelaksanaannya adalah satu. Ketiga -tiganya saling berhubungkait dengan rapat untuk mencapai matlamat yang dihasratnya, terutamanya dalam konteks pendidikan ini adalah untuk mencapai matlamat pendidikan negara ini ke arah yang lebih maju pada masa akan datang.        

 

 

Disediakan Oleh : Ahmad Syahir Bin Kamarul Bahrin (D20202096855)

 

 

No comments:

Post a Comment